11 Απρ 2012

Δεν μπορείς να κάνεις έξωση σε μια ιδέα

Από τον περασμένο Νοέμβριο ένα νέο κίνημα ζωντανεύει τη νεκρή Ζώνη της Λευκωσίας. Το Κίνημα Κατάληψης της Νεκρής Ζώνης. Είναι ένα κίνημα νέο σε πολλές του πτυχές.
Είναι ένα κίνημα που αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως μέρος του παγκόσμιου κινήματος των αγανακτισμένων ενάντια στην οικονομική κρίση και το καπιταλιστικό σύστημα.
Είναι ένα κίνημα κοινωνικής αμφισβήτησης νεανικό που αμφισβητεί τη συντηρητικότητα της Κυπριακής κοινωνίας.
Είναι δικοινοτικό. Μετέχουν νέοι και από τις δύο κοινότητες και άτομα άλλων εθνικοτήτων. Επιδιώκει ειρήνη και ενωμένη Κύπρο.
Είναι ένα κίνημα αισιόδοξο σε μια περίοδο κατά την οποία το κυπριακό μπαίνει στο περιθώριο και οι πολιτικές που εφαρμόζονται φαίνονται να καταρρέουν.

Η ΕΡΑΣ ( Επιτροπή για μια Ριζοσπαστική Αριστερά ) καταδικάζει και την επέμβαση της Αστυνομίας και την βία που εξάσκησε και το στρατιωτικό τρόπο που υιοθέτησε εναντίον άοπλων ακτιβιστών αρκετοί από τους οποίους είναι μαθητές και μαθήτριες.
Η Αστυνομία εισέβαλε στο υπό κατάληψη κτίριο χωρίς να επιδείξει ένταλμα και κράτησε πάνω από 20 άτομα για πολλές ώρες για ανάκριση χωρίς δικηγόρο ή κηδεμόνες για τους ανήλικους. Τραυμάτισε μερικά άτομα εκ των οποίων ένας είναι στο νοσοκομείο.
Το χειρότερο προσπάθησε να καλύψει την υπόθεση προβάλλοντας ως αιτία την προστασία των ηθών διαβάλλοντας και σπιλώνοντας όχι μόνο τα 28 άτομα που έλαχε να είναι μέσα στο κτίριο αλλά και μερικές τουλάχιστον εκατοντάδες άτομα που στηρίζουν και μετέχουν περιστασιακά στην κατάληψη. Η μαζική υποστήριξη του Κινήματος της Νεκρής Ζώνης ήταν εμφανής και τη νύχτα της επίθεσης και τις επόμενες μέρες.
Είτε κάποιος συμφωνεί είτε διαφωνεί με επί μέρους απόψεις ή τρόπους που υιοθετεί το κίνημα η υποστήριξη του έναντι της Αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας είναι δημοκρατική αναγκαιότητα.

Παρά το ότι δεν έχει ακόμα διαφανεί με βεβαιότητα ποιος πήρε την αρχική απόφαση είναι εύλογο να υποθέσει κανένας ότι υπάρχει εμπλοκή κάποιας πολιτικής αρχής λόγω του ότι η επιχείρηση έγινε και μέσα στη νεκρή ζώνη. Πρόκειται για μια κακή πολιτική γιατί κτυπά μια ζωντανή δικοινοτική δράση αλλά και γιατί ενδεχόμενα τείνει να αλλάξει το καθεστώς της νεκρής ζώνης.
Ως ΕΡΑΣ εκτιμούμε ότι η κοινωνία της Κύπρου το επόμενο διάστημα θα χρειαστεί να δημιουργήσει νέα κινήματα αντίστασης για να προστατευθεί από την οικονομική κρίση, τις πολιτικές αναδιανομής του εισοδήματος προς όφελος της κυρίαρχης τάξης, της αυθαιρεσίας των τραπεζιτών και της διαπλοκής τους με τον πολιτικό κόσμο. Θα χρειαστεί επίσης να προστατεύσει τα δημοκρατικά του κεκτημένα από την αυταρχικότητα του αστικού κράτους σε περίοδο οικονομικής κρίσης.


ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ - ΕΡΑΣ

8 Απρ 2012

Νίκος Τριμικλινιώτης: Καταγγέλλω τις Αποτρόπαιες Αστυνομικές Παραβιάσεις Δικαιωμάτων στη Νεκρή Ζώνη

Την Παρασκευή βράδυ 6.4.2012 είχαμε μια αποτρόπαια πράξη κανονικού βιασμού της δημοκρατίας μέσα από τη σωρεία αστυνομικών παραβιάσεων βασικών δικαιωμάτων. Η βίαιη επιχείρηση στη Νεκρή Ζώνη έγινε προφανώς με συνεννόηση με τις αντίστοιχες κατασταλτικές δυνάμεις της κατά τ’ αλλά μη αναγνωρισμένης Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου και τον ΟΗΕ που παρακολουθούσαν από κοντά την επιχείρηση. Οι του Αντιτρομοκρατικού Ουλαμού μπούκαραν με αυτόματα όπλα να στοχεύουν δεκαπεντάχρονα παιδιά και τις γροθιές τους άνανδρα να χτυπούν ασυστόλως τους νεαρούς που ειρηνικά είχαν καταλάβει από τον περασμένο Νοέμβρη κτήριο που ανήκει στη μονή Κύκκου. Πληροφορούμαστε ότι ο ιδιοκτήτης δεν έκανε παράπονο.

Έγιναν σοβαρότατες και επικίνδυνες παραβιάσεις δικαιωμάτων τα οποία θα απαριθμήσω πιο κάτω και απευθύνω καταγγελία στους εξής:
(1) Στην Επίτροπο Διοικήσεως
(2) Στην επίτροπο για τα δικαιώματα του παιδιού
(3) Στην επιτροπή για διερεύνησης της Αστυνομίας
(4) Στη Διεθνή Αρμοστεία και όλους τους οργανισμούς ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Μετά από μακρά συνομιλία με παιδιά, ορισμένα από τα 24 θύματα της βάναυσης επίθεσης καταγγέλλω σωρεία παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αυτά πηγάζουν από το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την προάσπιση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, τον περί των Δικαιωμάτων Προσώπων που Συλλαμβάνονται και Τελούν υπό Κράτηση Νόμος του 2005, τον ποινικό κώδικα και τον περί ποινικής δικονομίας νόμο.

Α. Η επιχείρηση ήταν παράνομη και στερούμενη νομιμότητας από την αρχή γιατί δεν υπήρχε ούτε ένταλμα, ούτε και εύλογος υποψία για αυτόφωρο αδίκημα. Το γεγονός ότι τελικά στους 20 προσήψαν κατηγορίες στην βάση του άρθρου 280 για «παράνομη είσοδο σε ξένη περιουσία με σκοπό διάπραξης ποινικού αδικήματος» καταφανώς στερείται νομικής βάσης γιατί δεν υπάρχει κανένα άλλο αδίκημα για το ποίο κατηγορήθηκαν ή μπορούσαν να κατηγορηθούν. Στερούνται δε σοβαρότητας οι κατηγορίες ενάντια σε δύο άτομα για κατοχή κάνναβης μετά την καλούμενη εξεύρεση μισού γραμμαρίου κάνναβής: είχαν πρώτα χτυπηθεί βάναυσα από την αστυνομία και η κάνναβη δεν βρέθηκε πάνω τους. Παραθέτω αυτούσιο το σχετικό άρθρο του Ποινικού κώδικα:
«Αξιόποινη Παράνομη Είσοδος
280. Όποιος εισέρχεται σε περιουσία που είναι στην κατοχή άλλου, με σκοπό διάπραξης ποινικού αδικήματος που τιμωρείται σύμφωνα με τον Κώδικα αυτό ή με οποιοδήποτε άλλο νόμο που ισχύει στη Δημοκρατία ή με σκοπό εκφοβισμού, εξύβρισης ή όχλησης του κατόχου τέτοιας περιουσίας• ή όποιος,
αφού εισέρθει νόμιμα σε τέτοια περιουσία, παραμένει σε αυτή παράνομα, με σκοπό εκφοβισμού, εξύβρισης ή όχλησης του κατόχου τέτοιας περιουσίας ή με σκοπό διάπραξης ποινικού αδικήματος που τιμωρείται σύμφωνα με τον Κώδικα αυτό ή με οποιοδήποτε άλλο νόμο που ισχύει στη Δημοκρατία, είναι ένοχος πλημμελήματος και υπόκειται σε φυλάκιση δύο χρόνων.»

Ο δε νόμος περί ποινικής δικονομίας προβλέπει τα εξής:
14.—(1) Αστυνομικός δύναται, χωρίς ένταλμα, να συλλάβει οποιοδήποτε —
(β) ο οποίος διαπράττει στην παρουσία του ποινικό αδίκημα τιμωρούμενο με φυλάκιση•
(γ) ο οποίος παρεμποδίζει αστυνομικό, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, ή ο οποίος απέδρασε ή αποπειράται να αποδράσει από νόμιμη κράτηση•
(η) ο οποίος δεν έχει εμφανείς πόρους συντήρησης και αδυνατεί
(η) ο οποίος δεν έχει εμφανείς πόρους συντήρησης και αδυνατεί να δώσει επαρκείς εξηγήσεις για τον εαυτό του•
(θ) ο οποίος βρίσκεται να λαμβάνει προφυλάξεις για απόκρυψη της παρουσίας του υπό περιστάσεις οι οποίες παρέχουν λόγο να πιστεύεται ότι λαμβάνει τις προφυλάξεις αυτές με σκοπό τη διάπραξη ποινικού αδικήματος•
(ια) τον οποίο υποπτεύεται βάσει εύλογης αιτίας ότι διέπραξε ποινικό αδίκημα τιμωρούμενο με φυλάκιση και ο οποίος αρνείται να δώσει το όνομα και τη διεύθυνση του ή δίνει όνομα ή διεύθυνση τα οποία o αστυνομικός υποπτεύεται ότι είναι ψευδή.»


Β. Διαπιστώνω τις εξής σοβαρές παραβιάσεις για την όλη επιχείρηση από την έναρξη της, όπου η σύλληψη, κράτηση και έρευνα ήταν παράνομη:

(α) Η αστυνομία αρνήθηκε να επιδείξει οποιοδήποτε ένταλμα ή και να πληροφορήσει για τους λόγους για τους οποίους γίνεται η επιχείρηση , όπως προνοείται από το Σύνταγμα, το άρθρο 5 — Κατοχυρώνει το δικαίωμα προσωπικής ελευθερίας της ΕΣΑΔ και τον περί ποινικής δικονομίας νόμο, τον περί των Δικαιωμάτων Προσώπων που Συλλαμβάνονται και Τελούν υπό Κράτηση Νόμο του 2005. Το άρθρο 11 του συντάγματος προνοεί τα εξής:
1. Έκαστος έχει το δικαίωμα ελευθερίας και προσωπικής ασφαλείας.
2. Ουδείς στερείται της ελευθερίας αυτού, ειμή ότε και όπως ο νόμος ορίζει εις τας περιπτώσεις:
(α) κρατήσεως ατόμου μετά την καταδίκην αυτού υπό αρμοδίου δικαστηρίου,
(β) συλλήψεως ή κρατήσεως ατόμου λόγω μη συμμορφώσεως προς νόμιμον διαταγήν δικαστηρίου,
(γ) συλλήψεως ή κρατήσεως ατόμου ενεργουμένης προς τον σκοπόν προσαγωγής αυτού ενώπιον της αρμοδίας κατά νόμον αρχής επί τη ευλόγω υπονοία ότι διέπραξεν αδίκημα ή οσάκις η σύλληψις ή κράτησις θεωρηθή ευλόγως αναγκαία προς παρεμπόδισιν διαπράξεως αδικήματος ή αποδράσεως μετά την διάπραξιν αυτού,
(δ) περιορισμού ανηλίκου δυνάμει νομίμου διαταγής προς τον σκοπόν αναμορφωτικής επιβλέψεως ή νομίμου κρατήσεως προς τον σκοπόν προσαγωγής αυτού ενώπιον της αρμοδίας κατά νόμον αρχής,
(ε) περιορισμού ατόμων προς παρεμπόδισιν επεκτάσεως μεταδοτικών νόσων, ατόμων ασθενών διανοητικώς, αλκοολικών, τοξικομανών ή αλητών, και

4. Πας συλλαμβανόμενος πληροφορείται κατά την στιγμήν της συλλήψεως αυτού εις καταληπτήν υπ’ αυτού γλώσσαν τους λόγους της συλλήψεως αυτού και δικαιούται να τύχη των υπηρεσιών συνηγόρου της εκλογής αυτού.

5. Ο συλληφθείς προσάγεται ενώπιον του δικαστού ως οιόν τε συντομώτερον ευθύς μετά την σύλληψιν αυτού, πάντως δε το βραδύτερον εντός είκοσι τεσσάρων ωρών από της συλλήψεως, εφ’ όσον δεν αφεθή πρότερον ελεύθερος.

7. Πας στερηθείς της ελευθερίας αυτού δια συλλήψεως ή κρατήσεως δικαιούται να προσφύγη εις το αρμόδιον δικαστήριον, ίνα τούτο κρίνη ταχέως την νομιμότητα της κρατήσεως και διατάξη την απόλυσιν αυτού, εάν η κράτησις δεν είναι νόμιμος.

8. Ο κατά παράβασιν των διατάξεων του παρόντος άρθρου συλληφθείς ή κρατηθείς έχει αγώγιμον δικαίωμα προς αποζημίωσιν.

Το άρθρο 13 του συντάγματος προνοεί τα εξής:
«1. Έκαστος έχει το δικαίωμα ελευθέρας μετακινήσεως εντός του εδάφους της
Δημοκρατίας και διαμονής εις οιονδήποτε τμήμα αυτής υποκείμενος εις τους υπό του
νόμου επιβαλλομένους, αναγκαίους δε κρινομένους μόνον διά την άμυναν ή την δημοσίαν υγείαν περιορισμούς ή ούς προβλέπονται ως ποινή επιβαλλομένη υπό του
αρμοδίου δικαστηρίου.
2. Έκαστος έχει το δικαίωμα να εγκαταλείψη μονίμως ή προσωρινώς το έδαφος της
Δημοκρατίας υποκείμενος εις τους υπό του νόμου τεθειμένους ευλόγους
περιορισμούς.»

Ο περί των Δικαιωμάτων Προσώπων που Συλλαμβάνονται και Τελούν υπό Κράτηση Νόμος προνοεί τα εξής:

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΡΑΤΗΣΗ
12.—(1) Κάθε κρατούμενος δικαιούται να έχει για την υπεράσπισή του εμπιστευτικές συνεντεύξεις με το δικηγόρο του στο κρατητήριο όπου κρατείται, σε ιδιαίτερο χώρο εκτός οπτικού και ακουστικού πεδίου οποιουδήποτε μέλους της Αστυνομίας ή του προσωπικού της φυλακής, ανάλογα με την περίπτωση, και να του παραδίδει και να παραλαμβάνει από αυτόν κατά τη συνέντευξη εμπιστευτικές οδηγίες, γραπτές ή προφορικές.
(2) Το δικαίωμα που αναφέρεται στο εδάφιο (1) δύναται να ασκείται οποιαδήποτε μέρα και ώρα και κάθε υπεύθυνος του κρατητηρίου ή μέλος της Αστυνομίας ή του προσωπικού της φυλακής έχει υποχρέωση να μη θέτει προσκόμματα ή κωλύματα ή να περιορίζει ή να
παρεμποδίζει με οποιοδήποτε τρόπο την άσκησή του.
(3) Σε περίπτωση κρατουμένου κάτω των δεκαοκτώ ετών δικαιούνται να παρευρίσκονται στις συνεντεύξεις με το δικηγόρο οι γονείς ή κηδεμόνες του κρατουμένου.

(β) Η δε έρευνα και η άσκηση υπέρμετρης βίας παραβιάζει το άρθρο 10 (1) του νόμου της ποινικής δικονομίας:
10.—(1) Όταν συλλαμβάνεται πρόσωπο, ο αστυνομικός ο οποίος προβαίνει
στη σύλληψη ή στον οποίο το πρόσωπο που συλλήφθηκε παραδίδεται δύναται.
να το ερευνήσει, χρησιμοποιώντας τέτοια βία η οποία είναι ευλόγως αναγκαία
για το σκοπό αυτό και δύναται να κατάσχει κάθε αντικείμενο ή έγγραφο που
βρέθηκε στην κατοχή του προσώπου αυτού το οποίο ο αστυνομικός έχει
επαρκή λόγο να πιστεύει ότι δύναται να αποτελέσει ουσιώδη μαρτυρία
εναντίον του προσώπου που ερευνήθηκε ή άλλου προσώπου, σε ποινική
κατηγορία και δύναται, σε κάθε περίπτωση, να αφαιρέσει από το πρόσωπο που
συλλήφθηκε οποιοδήποτε όργανο βίας ή άλλο επιθετικό όπλο το οποίο το
πρόσωπο αυτό έχει μαζί του.
(2) Όταν είναι αναγκαίο να ερευνηθεί γυναίκα, η έρευνα διεξάγεται από
γυναίκα.
(3) Όταν περιουσία κατασχέθηκε ή αφαιρέθηκε από οποιοδήποτε πρόσωπο
δυνάμει του άρθρου αυτού και αυτό απολύεται για το λόγο ότι δεν υπάρχει
επαρκής αιτία να πιστεύεται ότι διέπραξε ποινικό αδίκημα, η περιουσία που
αφαιρέθηκε με τον τρόπο αυτό επιστρέφεται σε αυτό από το πρόσωπο που έχει
την ευθύνη της εκτός αν το πρόσωπο αυτό έχει επαρκή λόγο να πιστεύει ότι η
περιουσία αυτή δύναται να αποτελέσει ουσιώδη μαρτυρία εναντίον
οποιουδήποτε άλλου προσώπου σε ποινική κατηγορία.

4. Η επίθεση που δέχθηκε ο τουρκοκύπριος μουσικός με τη σαφέστατη ρατσιστική χροιά από αστυνομικό από την ΥΚΑΝ, ο οποίος του επιτέθηκε μόλις έμαθε ότι είναι τουρκοκύπριος αποτελεί σοβαρό επιβαρυντικό παράγοντα στη επίθεση που δέχτηκε.

6. Έγινε παραβίαση του άρθρου 21 του περί των Δικαιωμάτων Προσώπων που Συλλαμβάνονται και Τελούν υπό Κράτηση Νόμου του 2005η σε μαθήτρια που έτυχε βίαιου σωματικού ελέγχου από άντρα αστυνομικού. Η σχετική νομική πρόνοια προβλέπει τα εξής:
« 21. Κάθε γυναίκα κρατούμενη δικαιούται μεταχείρισης και συμπεριφοράς που δε συνιστά άμεση ή έμμεση σεξουαλική παρενόχληση ή προσβολή της ηθικής της αξιοπρέπειας.»

7. Έγιναν σωρεία παραβιάσεων της σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού και για τι πρόνοιες για την κράτηση ανήλικων. Η οκτάωρη κράτηση τους αποτελεί σκανδαλώδη απόπειρα εκφοβισμού που παραβιάσει τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού: Παιδιά θεωρούνται όλα τα κορίτσια και τα αγόρια από 0 έως 18 ετών. Το δε άρθρο 3 για το συμφέρον του παιδιού: όταν οι μεγάλοι παίρνουν αποφάσεις που αφορούν τα παιδιά, πρέπει να υπολογίζουν πριν από όλα το συμφέρον των παιδιών. Η Πολιτεία πρέπει να προστατεύει και να φροντίζει τα παιδιά, αν οι γονείς τους δεν μπορούν να το κάνουν. Το δε άρθρο 4 αναφέρεται στα μέτρα της Πολιτείας, όπου οφείλει να η Πολιτεία α παίρνει όλα τα κατάλληλα μέτρα για να εφαρμόζονται τα δικαιώματα των παιδιών. Ένα από αυτά είναι άρθρο 9: ζωή και επικοινωνία με τους γονείς, όπου κάθε παιδί έχει δικαίωμα να ζει μαζί με τους γονείς του, εκτός αν αυτοί ζουν χωριστά, αν δεν μπορούν να το φροντίσουν ή αν πρέπει να απομακρυνθεί από αυτούς για το καλό του. Όταν ζει μακριά από τους γονείς του, το παιδί έχει δικαίωμα να τους βλέπει και να επικοινωνεί μαζί τους, εκτός αν αυτό είναι αντίθετο με το συμφέρον του.
8. Με την παρούσα καταγγέλλω την αστυνομική επιχείρηση και παρακαλώ τις πιο πάνω υπηρεσίες όπως διερευνήσουν το ζήτημα.

Νίκος Τριμικλινιώτης
Αναπληρωτής καθηγητής νομικής και κοινωνιολογίας
http://thetrim1.blogspot.com/2012/04/blog-post.html#!/2012/04/blog-post.html

7 Απρ 2012

Βίαιη καταστολή του κινήματος Κατάληψης της Νεκρής Ζώνης


Ψες το βράδυ έγινε μια βίαιη επιχείρηση καταστολής του πιο ζωντανού
και πρωτότυπου κινήματος στην ιστορία των δικοινοτικών σχέσεων στην
Κύπρου. Ο Ειδικός Αντιτρομοκρατικός Ουλαμός εισέβαλε στη Νεκρή Ζώνη με
την ανοχή (αν όχι πρόσκληση) των Ηνωμένων Εθνών (τα οποία έχουν την
ευθύνη για την ειρήνη στην περιοχή) οπλισμένοι με αυτόματα με τα οποία
στόχευαν δεκαπεντάχρονα παιδιά και χτυπούσαν τους ειρηνικούς
καταληψίες του κτηρίου που ανήκει στη μονή Κύκκου και που ήταν σε
αχρησία για δεκαετίες. Κατά την έναρξη της επιχείρησης δεν επιδείχθηκε
κανένα ένταλμα, και προχώρησαν στην εξάσκηση ωμής βίας χωρίς κανένα
δικαιολογητικό ή επεξήγηση. Μυστικοί αστυνομικοί και από τις δύο
πλευρές παρακολουθούσαν τα τεκταινόμενα, σε μια ειρωνική πράξη
συμβολικής (έστω) επαναπροσέγγισης των δυνάμεων καταστολής.

Η αμηχανία της Ε/Κ πλευράς και των Η.Ε. για την παρουσία των
καταληψιών ήταν προφανής εδώ και βδομάδες. Έστω και σε συμβολικό
επίπεδο δεν μπορούσαν να καταστείλουν ένα κίνημα το οποίο, αν και
ανεξέλεγκτο και έξω από τις δομές του κράτους και των πολιτικών
κομμάτων, επαγγελόταν τον ίδιο πολιτικό στόχο που η Ε/Κ πλευρά
διακηρύσσει στις συνομιλίες: την επαναπροσέγγιση, τη λύση, και
επανένωση της Κύπρου. Η διαφαινόμενη κατάρρευση των συνομιλιών, ή/και
η πρόφαση να «καθαρίσει» η περιοχή από ανεπιθύμητα στοιχεία που μπορεί
να εκθέσουν την ΚΔ κατά την προεδρία της ΕΕ φαίνονται ως οι πιο
λογικές ερμηνείες για την επιλογή της συγκεκριμένης χρονικής στιγμής
για τη διενέργεια της επιχείρησης. Οι όποιες άλλες προφάσεις περί
υγείας και ασφάλειας των καταληψιών είναι απλές δικαιολογίες για μια
επίπλαστη νομιμοποίηση της παράλογης χρήσης βίας, της σύλληψης 27
ατόμων, και τον τραυματισμό πολλών άλλων.

Η ΕΡΑΣ είναι αλληλέγγυα στους καταληψίες και θέση της είναι ότι οι
αρχές της ΚΔ, και η κυβέρνηση συγκεκριμένα, έχουν προσπαθήσει να
καταστείλουν ένα γνήσια δικοινοτικό και διεθνιστικό κίνημα που έκανε
την επαναπροσέγγιση καθημερινή πράξη και όχι θεωρητική διακήρυξη.

3 Απρ 2012

Δεύτερη Ανάγνωση

Τράπεζες: Η Λαϊκή δεν τα καταφέρνει και ενώ τα δάνεια στην Ελλάδα βαραίνουν επικίνδυνα, μερικοί ανησυχούν για «επιθέσεις ενάντια στο κεφάλαιο»

Στις 29/3, ο Φιλελεύθερος έσκασε την είδηση ότι οι αρχικές προβλέψεις για τους επενδυτές που έκαναν δήθεν, γραμμή έξω από την Λαϊκή, άρχισε να αραιώνει, καθώς, γίνονται κατανοητά τα προβλήματα, τα οποία προκύπτουν από την έκθεση των κυπριακών τραπεζών σε επισφαλή δάνεια στην Ελλάδα. Ενώ το 2010, τα επισφαλή δάνεια για την Λαϊκή υπολογίζονταν στα 142 δις [ευρώ] τώρα έχουν εκτοξευθεί στα 972 εκατομμύρια. προσθέτοντας ουσιαστικά ακόμα ένα δις στην ζημιά της τράπεζας. Είναι σαφές, πλέον, ότι η Λαϊκή θα πρέπει να εκχωρήσει σημαντικό μέρος στους ξένους επενδυτές, αν πρόκειται να τους πείσει για να παρέμβουν, ενώ αυξάνεται και ο κίνδυνος να ζητήσει «βοήθεια» από την Πολιτεία.

Η Τράπεζα Κύπρου είναι, συγκριτικά, σε καλύτερη θέση, αφού τα επισφαλή της δάνεια είναι 217 εκατομμύρια. Αντίθετα, η Ελληνική τράπεζα φαίνεται να έχει, επίσης, ψηλό ποσό «μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων», το οποίο ανέβηκε στα 720 εκατομμύρια.


Σε αυτό το πλαίσιο, άρχισαν να εμφανίζονται σε σχόλια αναλυτών που εκφράζουν τις ανησυχίες του κεφαλαίου και προβληματισμοί για την πιθανότητα να απλωθεί και στην Κύπρο ένα κλίμα «κριτικής και αμφισβήτησης του κεφαλαίου», όπως στην Ελλάδα, όταν γίνει κατανοητό το μέγεθος των προβλημάτων και αν δεν μπορέσουν οι τράπεζες να βρουν επενδυτές.


Ευρώπη: Απεργίες και εκλογικές τάσεις προκαλούν ανησυχίες για τις διαθέσεις του «Δρόμου»

Η απεργία στην Πορτογαλία δεν ήταν τελικά γενική – υπήρχε συμμετοχή αλλά η απουσία των σοσιαλιστικών συνδικάτων ήταν εμφανής. Το σαββατοκύριακο όμως, 200,000 Πορτογάλοι, πολλοί ντυμένοι με παραδοσιακές στολές, βρέθηκαν στην Λισσαβόνα σε μια εκδήλωση διαμαρτυρίας για τις περικοπές στην τοπική αυτοδιοίκηση. Η δυσφορία βρήκε τελικά τον δρόμο.
Αντίθετα, η απεργία στην Ισπανία ήταν μαζικότατη όπως και οι εκδηλώσεις - διαδηλώσεις. Η δεξιά κυβέρνηση δεν έχει και πολλά περιθώρια ελιγμών όπως παρατήρησε το euronews, καθώς, δέχεται πιέσεις και από τις Βρυξέλες για περισσότερες περικοπές. Ήδη, πολλοί μιλούν για την Ισπανία και το κλίμα στους δρόμους της, ως ανάλογο της Ελλάδας πέρσι. Στις εκλογές της Ανδαλουσίας [τις πρώτες μετά τις γενικές], η δεξιά απέτυχε να κερδίσει την πλειοψηφία και η αριστερά εμφανίστηκε ως ο ρυθμιστής.

Ο φόβος των Βρυξελών, αυτήν την στιγμή, φαίνεται να είναι οι ελληνικές εκλογές – αν τα κόμματα της αριστεράς ξεπεράσουν τα κόμματα της δεξιάς και του κέντρου σε ποσοστά και η κυβέρνηση είναι ασταθής και χωρίς κοινωνική νομιμότητα, τότε η Ελλάδα μπορεί να κινηθεί από μόνη της σε καθεστώς δυο νομισμάτων, ενώ ανάλογες αντιστάσεις μπορεί να αρθρώσει και η Ισπανία ανατρέποντας την υπό διαμόρφωση συναίνεση υπέρ του κεντροευρωπαϊκού πόλου/άξονα.
Ήδη, φαίνονται να κινούνται διάφορα: στις γαλλικές εκλογές, η μαζική συγκέντρωση του υποψήφιου της αριστεράς στο Παρίσι με 120,000 διαδηλωτές, προκάλεσε εντύπωση και μερικοί θεωρούν ότι δείχνει την επιστροφή μιας δυναμικής που είχε χαθεί μετά τις απεργίες του 2010. Ήδη, τόσο ο Όλαντ όσο και ο Σαρκοζύ αντιγράφουν εισηγήσεις της αριστεράς για φορολόγηση του πλούτου.
Ακόμα και στην Πολωνία εμφανίστηκε, ξανά, ένα κλίμα ταξικής δυσφορίας, μετά από την απόφαση για αύξηση του ορίου αφυπηρέτησης – η συγκέντρωση των συνδικάτων έξω από την βουλή είχε δυναμική όπως μετάδιδαν τα διεθνή πρακτορεία.

Και στην Βρετανία, η ανεξάρτητη υποψηφιότητα του Galloway, ενός ιστορικού στελέχους της αριστεράς, κατάφερε να κερδίσει στο Bradford, μια έδρα που εθεωρείτο σίγουρη για του εργατικούς. Η μετατόπιση της αριστερότερα φαίνεται να είναι μέσα στο κλίμα των καιρών.

2 Απρ 2012

1η Απριλίου και (ε)κυπριακή Αριστερά

Σωτήρης Κάττος στον Πολίτη

Το ΑΚΕΛ προ της Ανεξαρτησίας ήταν ο καθοδηγητής της πολιτικής οργάνωσης του πρώτου κυπριακού εργατικού κινήματος στην Κύπρο. Ο αντιαποικιοκρατικός αγώνας διαφοροποιήθηκε από κοινωνικό - ταξικό σε εθνικό - απελευθερωτικό. Έτσι λειτούργησε διχαστικά και εθνοκεντρικά και κατέστη ο κυρίαρχος ιδεολογικός μηχανισμός της εθνικιστικής παράταξης (Εκκλησία-μεγαλογαιοκτήμονες και αστική τάξη) για να ελεγχθεί η εργατική τάξη πολιτικά.

Το ΑΚΕΛ ήταν ο πρώτος με ευρεία κοινωνική βάση πολιτικός οργανισμός, με ένα ενιαίο πλαίσιο αριστερών αρχών με έμφαση στην κοινωνική πρόοδο και με συστηματική ανάδειξη του σημαντικού ρόλου των εργατικών στρωμάτων για τη διαμόρφωση της τύχης της νήσου. Το ΑΚΕΛ προ του 1960 κατάφερε να κινητοποιήσει μεγάλους αριθμούς εργαζομένων σε εκδηλώσεις διαμαρτυρίας και απεργιών. Σαν συνέπεια τούτου οι εθνικιστικές δυνάμεις εγκαθιδρύουν το ΚΕΚ -το Κυπριακό Εθνικό Κόμμα- και όπως αναφέρει ο Δημήτρης Χριστοδούλου στο βιβλίο The Labour of a mini-embattled economy” (1992) και το οποίο παραφράζω:  “... οι πολιτικές ελίτ αντλούσαν τη δύναμη τους από την Εκκλησία και από το οικονομικό και κοινωνικό τους εκτόπισμα, μέσα από τον εθνικισμό και (ιδιαίτερα) πιο επακριβώς μέσα από το σύνθημα της Ένωσης, που από μόνο του επαρκούσε στην πολιτική της επιδίωξη για πολιτική ηγεμονία. Μέσα από την ένοπλη δράση της ΕΟΚΑ εξασφαλίσθηκε η πολιτική περιθωριοποίηση της Αριστεράς από τη μία, ενώ από την άλλη όλη η πολιτική πρωτοβουλία πέρασε στην εθνικιστική Δεξιά και στις δύο κοινότητες. Η Εκκλησία καθόρισε μέσα από την εκλογή του Αρχ. Μακαρίου Γ΄ το περίγραμμα του νέου καθεστώτος: συντηρητικό-εθνικιστικό, μα προπάντων θρησκευτικό” (Χριστοδούλου, 1992, σ. 271).

Μέσα από την επιλογή του Στρατηγού Γρίβα από τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο Γ΄ ως στρατιωτικού ηγέτη της ΕΟΚΑ, λαμβάνοντας υπόψη τα πολιτικά του βιώματα στην Ελλάδα, οι εθνικιστικές δυνάμεις εξασφάλισαν τον πολιτικό έλεγχο μέσα από τον διχαστικό συμβολισμό που απέπνεε ο Στρατηγός Γρίβας. Έτσι δημοκρατικά ιδεώδη, ο πλουραλισμός κοινωνικών στάσεων και η διαπολιτιστική και διακοινοτική συνοχή παρέμειναν καθηλωμένες, ανώριμες και σε κατάσταση πολιτικής ατροφίας. Η εθνικιστική στρατηγική παρήγαγε σοβαρές κοινωνικές συνέπειες. Η κριτική αξιολόγηση θεμάτων ήταν απολύτως καταπιεσμένη, με αποτέλεσμα η παραδοσιακή διανόηση (οι εκκλησιαστικοί δηλαδή) να διατηρούν ακόμη την αδιαμφισβήτητη πολιτιστική τους ηγεμονία. Η πολιτική συνέπεια της κυριαρχίας αυτής οδήγησε στην περιθωριοποίηση της κοινωνικής προόδου ως κυρίαρχης αξίας του κυπριακού ιστορικο-κοινωνικού σχηματισμού. O κατακερματισμός δε του ιδεολογικού μηχανισμού της εργατικής τάξης είχε και εξακολουθεί ακόμη να θολώνει τη νομιμότητα της κοινωνικής σύγκρουσης.

Οι εθνικιστικές δυνάμεις μέσα από τον αγώνα της ΕΟΚΑ στόχευαν και το έχουν καταφέρει να ελέγξουν και να καταστούν η διάδοχη κατάσταση του αποικιοκρατικού καθεστώτος. Έτσι εξασφάλισαν την περιθωριοποίηση της Αριστεράς, πολιτικός στόχος της οποίας ήταν η διακοινοτική ειρηνική συμβίωση μεταξύ των δύο κοινοτήτων και η ανάδειξη ενός διεθνοτικού αλλά συνάμα ενιαίου ταξικού σχηματισμού.

Εδώ και τέσσερα χρόνια η Αριστερά έχει την ευθύνη της διακυβέρνησης της νήσου. Η διακυβέρνηση αυτή σηματοδοτούσε, τουλάχιστον θεωρητικά, μια νέα αρχή για τον έλεγχο της εθνικιστικής αλλοφροσύνης η οποία επί προεδρίας Παπαδόπουλου οδηγούσε στην πλήρη γεωγραφική και πολιτική διχοτόμηση της νήσου. Μια ιστορική, τηλεγραφική αποτύπωση την περίοδο αυτή εύκολα αναδεικνύει τα πιο κάτω για την Αριστερά:

1. Δεν έχει καταφέρει να ελέγξει την εθνικιστική νοοτροπία.
2. Δεν έχει καταφέρει, έστω να διεκδικήσει, την επαναξιολόγηση της ιστορίας.
3. Δεν έχει καταφέρει να ελέγξει ιδεολογικές προκαταλήψεις
εναντίον της. Κάθε 1η του Απρίλη η Αριστερά δαιμονοποιείται και εξαφανίζεται από το πολιτικό προσκήνιο.
4. Η Αριστερά δεν έχει καταφέρει να αναδείξει την αναγκαιότητα ενός νέου ιστορικού διαλόγου.
5. Δεν κατάφερε είτε από ανικανότητα, αδυναμία ή πολιτική σκοπιμότητα απορρέουσα από τη συμμετοχή της στον ευρύτερο κομματικό σχηματισμό, να μετατοπίσει την ιστορική ισορροπία έστω σημειολογικά αριστερότερα. Εγκατέλειψε τον προηγούμενο υπουργό Παιδείας κ. Δημητρίου διότι ο ίδιος αρνήθηκε και κυριολεκτικά και μεταφορικά το χειροφίλημα του ενοίκου της Αρχιεπισκοπής. Εν τέλει, η Αριστερά προτίμησε να πορευθεί με το ευρύτερο κομματικό κατεστημένο σε καίριες ιστορικές περιόδους στο νησί, με αποτέλεσμα η μη διαφοροποίηση της να οδηγήσει στη δαιμονοποίησή της.»